To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Friday, October 7, 2011

TIP MENGACARA MAJLIS

Alamak..alamak..alamak…emmmm kenapa-kenapa tetiba aku lak di pilih jadi MC nanti…bukan tak pernah jadi..tapi dengan bendaalah dalam mulut yang baru di pasang ni aku tak selesa nak kedepan dan mengglomourkan diri aku…tapi nak buat cam ne kan..akkak dah terpilih kene la buat…

So akak nak kongsi sikit tip cam ne nak jadi juru acara yang baik…pertama kene ada suara yang baik, sedap, lunak, dan merdu. Walaupun suara akak tak la sedap sangat tapi belasah je la, tanggungjawab dah bagi…kita redahhh…kedua perlu berperibadian dan intelek, maknanya berpengetahuan luas, percaya diri, berjiwa besar, memiliki sense of humor, disiplin, memiliki sikap yang positif, yakin, memahami etika, berpenampilan kemas, sopan dan menarik. Agaknya akak ada ciri-ciri tu sebab tu di pilih…cewah perasan…..

Sebelum sesuatu acara diacarakan, antara persiapan yang perlu dibuat adalah:-
1.Rileks…Pastikan keadaan tubuh & suara fit, segar dan normal
Kalau nak atasi rasa gugup tarik nafas panjang-panjang dan dalam, gerak2kan badan sedikit untuk sekadar melemaskan otot yang kaku, berdiri tegap lalu tersenyumlah
2.Know The Room (Kenalilah ruangan tempat anda akan menjadi MC)
3.Know The Audience (Kenali karakteristik peserta dan pandang mereka sebagai sahabat)
4.Know The Material (Kuasai bahan/ acara yang akan dibawakan)
5.Baca literature yang diperlukan untuk menunjukkan pengetahuan anda, kerana semakin banyak yang anda ketahui tentang acara yang anda bawakan, pasti semakin anda yakin untuk mengendalikan majlis tersebut..
6.Susun pointer untuk membantu mengingat apa yang akan diucapkan
7.Jangan terlalu sering mengucapkan kata (meminta) maaf pada audience
8.Jangan tinggalkan daftar acara atau rundown acara (meskipun sudah ada stage manager)
9.Pakailah pakaian yang sesuai dengan acara, jangan terlalu over atau berwarna warni. (Buatlah sedikit saja penambahan assesories agar menunjukkan kelainan anda dengan audience, ingat anda menjadi perhatian hari itu)
10.Pakailah Make Up (meskipun anda laki-laki pakailah sedikit riasan wajah agar wajah tidak mengkilap atau berwarna gelap)
11.Lakukan gerakan tangan sedikit semasa sudah berada di atas pentas. Jangan sampai berlebihan apalagi untuk menutupi kegugupan. Kerana gerakan tubuh yang berlebihan hanya akan mengacaukan penampilan anda
12.Jaga mulut & tekak selalu basah, untuk itu siapkan air putih yang siap diminum jika kehausan
13.Jangan makan & minum yang akan mengganggu organ tubuh anda, minima satu jam sebelum mengacara soda, makanan berlemak (yang boleh membuat rasa mual), makanan pedas atau asam…jangan makan petai!!!Tampillah Percaya Diri dan BeYourself
Teknik Vocal :
1.Intonasi (intonation) : Pakailan intonasi atau nada suara, irama bicara atau alunan nada dalam melafaskan butir bicara
2.Aksentuasi (accentuation) atau logat. Lakukan stressing pada kalimat tertentu yang dianggap penting, Hindari logat kedaerahan apabila menggunakan bahasa Malaysia atau bahasa asing.
3.Kecepatan (speed) bicara. Jangan bercakap terlalu cepat atau terlalu lambat
4.Artikulasi (articulation) Iaitu kejelasan pengucapan ayat, pelafalan kata
5.Infleksi. Lenggok penucapan, perubahan nada suara, hindari pengucapan yang sama bagi setiap kata (redundancy). Inflesi naik menunjukkan adanya lanjutan ayat atau menurun untuk menunjukkan akhir ayat

Teknik Performa & Gesture
1.Lakukan Eye Contact : Pandangi audience ke seluruh ruangan, padang tepat ke mata mereka, (bila memungkinkan dekati bila ada yang tidak interest dengan anda)
2.Lakukan gerakan tangan/isyarat/sikap yang alami, spontan (tidak dibuat-buat), tidak sepotong-sepotong, tidak ragu, serasi dengan ayat yang diucapkan, gunakan penekanan pada point penting, tapi jangan berlebihan. But The Most important Gesture : TO SMILE
3.Gerakan Tubuh ini meliputi ekspresi wajah, gerakan tangan, kaki, lengan, bahu, mulut atau bibir, gerakan hidung, kepala, badan
4.Jangan melakukan gerakan yang menonton misalnya meremas-remas jari, menepuk tangan, dll
5.Jangan lakukan gerakan yang tidak bermakna atau tidak mendukung pembicaraan, misalnya memegang kolar baju, mengelus atau menyikat rambut, memainkan microphone, menggaru-garu kepala, dll
6.Makin besar jumlah audience, makin besar & lambat gerakan tubuh yang boleh kita lakukan, tapi kalau audience jumlahnya kecil lakukan gerakan tubuh ala kadarnya saja.
7.Ucapkan setiap ayat dengan senyum sehingga suara yang dihasilkan adalah Smilling Voice
8.Jangan sekali-kali anda membuat joke tapi anda sendiri tertawa sendiri
9.Jika membuat Joke lakukan sedikit pause untuk memberi kesempatan audience tertawa.\
10.Jika dalam opening anda mengucapkan salam, beri masa beberapa detik untuk memberi kesempatan audience menjawab

Wah-wah..banyak nye tip..akak penat dah tiap-tiap tahun check MC skrip Floria,.so belajar dari MC yang pro-pro tu kan…yang penting yakin yang kamu boleh buat…..cayook.!! wish me luck ya minggu depan….

No comments: