To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Wednesday, April 6, 2011

TIP JADI SUPER MOM



The winner goes to....me..me..me..me..yeeh..yehhh..(aksi berguling...guling..yes..yes..yes..)..betul ke super mom??...tak pe la aku mengaku je la..memang super...subuh-subuh lagi aku dah bangun buat susu...selepas tetek peset dihisap baby..bila tak cukup dengan terpisat-pisat bangun buat susu..pastu..pastu buat sarapan...(tipu..mak teh buat..aku buat sabtu & ahad jer)...pastu aku gosok baju sekolah anak...walaupun dah banyak kali aku bebel suruh dia org gosok sendiri..tapi last-last aku yang gosok...pastu mandikan si kecil..mandikan abang...lepas bebudak gi sekolah aku mandi..n bersiap gi kerja..gi kerje drive sendiri..masuk pejabat..bebende dah tersusun atas meja..buat tu...buat ni...aku..aku bebalik aku...(nasib baik ade staf yang bantu..terime kasih korang)...petang aku akan curi mase untuk diri aku..gi swimming ke atau gi gym..atau gi jogging...sampai rumah..ajar anak-anak..semak homework....tidokan baby..tidokan daddy..(ahhaks)..kemas rumah...tido...tu belum cite hari sabtu ahad lagi..kekadang hari sabtu pun kene keje..cam ne tu..super ke aku..dulu aku selalu tak tido bila dua-dua kehidupan memerlukan aku..kerja dan keluarga..tetapi aku telah mendapat pedoman dan cara untuk aku pisahkan keduanya...:-

Tip melupakan masalah di pejabat dan di rumah...

sebelum balik kerja..tarik nafas dalam-dalam..tutup komputer dan niat dalam hati..." Ya Allah aku dah buat yang terbaik di tempat kerja hari ini..Kau lapangkan dada ku"..jalan..turun lif..(kalau tempat kerja korang ade lif la..) pastu tarik telinga kuat-kuat dan bayangkan semua kerja dan masalah kerja pejabat korang tinggalkan..aku kenkadang bayangkan kerja tu cair kat workstation aku dan ia tertinggal disitu...so sampai rumah semua masalah kerja akan dilupa..dan jangan sesekali bincangkan masalah kerja dengan anak-anak atau dengan hubby...nanti korang akan ingat balik maslah tu do!!

cam tu juga kalau nak gi tempat kerja..selalunya aku berdoa dalam kereta...selepas berdoa untuk Allah pelihara anak-anak aku dan keluarga aku..aku akan tarik hidung aku kuat-kuat ..(wah patut la hidung aku mancung..lol)..dan aku bayangkan dalam minda yang anak-anak aku gembira menghantar aku ke pejabat so korang akan lupa masalah anak-anak korang dan korang boleh jadi super staf di pejabat...

So korang cuba la tip ni nescaya korang akan jadi super mom..leh jadi semuanya super..mom..staf..friend..sister....seperman..spiderman..badman..dan segala-gala la super!!! selamat mencuba...

No comments: