To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Saturday, April 9, 2011

Petua & Tip Bersauna



Sauna...tahu tak makna sauna...korang pernah sauna tak???...suka tak bersauna...aku tahu serba sikit pasal sauna tu..tapi masa belum kahwin dulu pernah gak pergi dua tiga kali ..kat kedai masa buat facial....facial RM45 + RM15untuk sauna..masa memula dulu..terfikir gak..cakap dalam diri.."apa la sengal ko da, duduk dalam sauna ..dah la panas..buntut rase cam nak terbakar..peluh berjurai-jurai...dulu masa lum kahwin kurus..so kebaikan bersauna memang aku tak peduli sangat..

Bila aku pantang anak pertama..badan tak le kembang sangat..pantang pun jaga sendiri so..balut-balut, sauna-sauna ni memang aku tak buat...tapi bila lahirkan anak ke dua..badan macam kene tiup..belun udara Putrajaya pun kalah..so aku cari la petua cam ne nak cepat kurus...hasil dari kajian aku...bersauna antara kaedah yang paling mudah nak kurus...antara kebaikan bersauna:-

Keluarkan Toksin dari tubuh

bila bersauna peluh akan keluar...so semua kotran boleh dibuang dan ikut keluar bersama peluh...masa dia keluar tu cuba u all bau ..bacin tak peluh korang tu...kalau bau semerbak tu maknanya banyak la toksik yang keluar..kalau tak bacin tu ....makne nye korang dia kaki buang air..tak kira la air besar ke kecil..so toksik dalam badan memang selalu korang buang!!(eh betul ke fakta aku ni??)...bila dah selalu buang toksik...kulit pun jadi bersih...meh aku nak ajar..mase ko duk dalam sauna tu jangan la duk diam je...tak reti-reti nak sental daki..kat celah-celah tu...tu yang jadi bersih tu>>>


Meningkatkan metabolisme
Bagi kesihatan tubuh, sauna akan meningkatkan degupan jantung antara 50-75% dalam masa 20 minit. So dengan kadar metabolisme tubuh, sauna akan membantu meningkatkannya hingga 20%. Dengan ini, tubuh dapat membakar kalori lebih banyak dan kesannya bertahan hingga 3 jam kemudiannya. Satu sesi sauna membakar kalori sebanyak 600 kalori!! banyak tu!!!...kalau malas nak bersenam..korang dok je la dalam sauna...kalori terbakar gak kan!!

Kalau bersauna kurang Stress.
Bercaya la cakap aku...kalau lepas bersauna fikiran lapang..malam tu pun tido tak hinggat..lena macam bayi..sebab bila peluh dah banyak keluar..badan rase ringan..cam korang lepas bersenam...tido lena kan!!

Sembuhkan masalah kulit dan anu akan lebih harum
Panas ruang sauna yg biasanya antara 60-105°C akan menyebabkan pembuluh darah melebar dan tekanan darah meningkat. Hasilnya kulit akan menjadi sihat....masa korang bersauna tu campakkan sehelai dua..daun sireh, daun pandan, halba, asam keping...kalau ade serai wangi lagi baik..so wap dari bahan-bahan ni akan mengharumkan anu kat bawah tu ..dan mengharumkan bau badan juga..lepas bersauna..basuh anu ngan air tadi..(tunggu sejuk dulu okey!! kang melecur jgn cari aku)

Bercerita memang senang kan..nak buat memang susah....banyak alasan kita beri..tak de duit nak pegi sauna..nak beli sauna tak mampu..rumah kecil..sauna tu gedabak..kat mana nak sumbat sauna tu...he.he tu semua alasan klise bagi aku...dulu aku pun cam korang...tapi meh-meh aku bagi idea:-

Tip 1:-
kalau tak de sauna...buat sauna sendiri...memula ambil besen...letak satu kerusi yang tak de alas duduk..(bukak je la skru kerusi tu cabut)..pastu..jerang air panas..bila dah mendidih jirus dalam besen ngan bahan-bahan bertangkas(daun sireh, daun pandan dll)...pastu korang ambil gebar/cadar selubung ngan korang-korang dan besen n kerusi tadi...(banyangkan je la korang buat gerobok sauna tu ngan gebar...duk sampai air jadi sejuk dan tak de wap..cara ni cara orang tak berduit la..(hah teringat pantang anak ke dua dulu..tq Mak ton ...tukang urut aku yang ajar..)

Tip 2:-
beli sauna box..harga pasaran dalam RM 300- RM 600...ni memerlukan space dan elektrik..caranya senang on kan je..tapi untuk tak nak tunggu lama..korang tunggu je air tu mendidih dulu dan box dah penuh wap baru korang duduk dalam box tu...kalau tak bergejam nunggu...kalau korang masuk dalam tu masa air lum mendidih jawabnya air baru nak mendidik korang dah boring...

Tip 3:-
Sauna suit...boleh beli kat kedai peralatan sukan..harga RM30..murah je ia berwarna silver ...korang pakai bila nak buat exercise...memang berpeluh cam hujan badan tu..aku selalu buat..ni boleh perah baju yang di pakai..n kenkadang bila aku jogging percaya tak stoking aku basah sebab peluh semua turun ke bawah...kenkadang aku pakai dalam rumah semasa buat spring cleaning...tapi korang kalau korang pegi jogging pakai la dua lapis baju..sebab kang semua mata-mata kat Malaysia ni tengok korang..kalau aku aku pakai raincoat adidas aku kat luar so org tak tahu kat dalam ade ape..so far ni cara bersauna yang paling mujarab bagi aku...sebenarnya idea ni aku dapat masa mengandung anak ke tiga..masa tu aku gila tengok..satu reality show ..aku tak ingat dah nama show tu ape..tapi ia kisah peninju-peninju...korang tahu tak bila sebelum dia orang timbang badan..n kalau ade peninju yang terlebih berat.. dia akan berjogging pakai sauna suit ni..pastu berkilo-kilo turun berat badan dalam satu malam je..

Tip 4:-
Sauna belt..ni untuk kawasan khas yang bermasalah..nasihat aku tak yah la beli..membasir je..tak effective langsung!!!

so korang selamat mencuba...dan selamat bersauna...orang kata nak seribu daya..tak nak seribu dalih...kalau korang beli sauna tu tapi simpan dan tak digunakan pun tak kan jadi gak!!(da ko cakap ngan dia orang ke ko cakap ngan diri ko..eh aku buat key..kenkadang jer..bila terasa gemuk!!))...harapan aku..korang boleh cepat kurus...berfikiran positif key...cayookkk!!!!

4 comments:

ini said...

salam ...saya ct,bru nk try bersauna ni...em...dalam sauna tu,kita perlu pki bju lengkap ke cane? harap jawapan anda dpt membantu saya...tq..

Aku Yang Bahagia.... said...

hai..ct..selamat berkenalan..kalau nak masuk tu pakai towel dulu..dah masuk dalam box tu buka la..cepat sikit berpeluh...kalau untuk tip 1..yang sauna buat sendiri tu pakai kain batik ya..nanti cik abang intai dari gebar tu!!! he..he

Sauna Beauty said...

Siapa takde masa nak bersenam kita boleh guna alternatif lain iaitu bersauna..untuk kuruskan badan mesti ada cara..sape kata kita tak leh kurus dan sambil itu kesihatan terjaga?JOM BELI SAUNA!!Kami menjual pelbagai jenis set sauna dan alat2 lain untuk kekal langsing..untuk ketahui lebih lanjut sila layari laman web http://saunabeauty.com/

Aku Yang Bahagia.... said...

betul..betul...saya setuju sesangat...