To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Tuesday, April 5, 2011

PUJI MEMUJI

Kembang kempes hidung kalau kene puji...bukan aku sahaja..semua orang okey..cam adik kat umah..kalau puji dia hencem mesti dia senyum...tapi bila cakap"adik muk (gemuk)" dia marah...cam tu la gak kite kan kalau kene puji mesti kembangkan,,terasa diri terbang...macam belon udara yang terbang pelan-pelan...aku suka sangat kene puji..lebih-lebih lagi kene puji dari orang yang tersayang...nak tanye korang ..korang selalu tak puji isteri/suami korang..kalau anak-anak kecil tu memang selalu kite puji kan..tapi ngan orang tersayang selalu tak kene puji..bila korang masak sesedap..ade tak cik abang cakap.." sedapnye masakan ayang, bertuah abang khawin ngan ayang"..atau..bila suami lepas bercukur ..korang cakap" wah wanginya, hensemnye abang ni"..pernah tak??? ce cite-ce cite..ce cite..

Tu la kan..kite kekadang terlupa..atau saje-saje buat lupa nak puji orang-orang keliling kite kan..bukan sahaja kawan-kawan..orang-orang yang paling dekat macam suami, isteri, anak-anak dan adik beradik pun jarang kite puji...yang selalu nye kite akan beritahu bila kite nampak kekurangan jer....kite selalu cakap.." ehh kenapa dah gemuk ni"".." kenape dah hitam ni".."abang busuk la".."kenepa nakal sangat ni".."sengal betul la dah berapa kali ajar pun tak faham-faham"..kita jarang berkata sebaliknya kan....

kite juga lupa nak puji diri sendiri...korang jangan la puji dedepan orang lak..kang orang kata korang riak lak...tapi puji bagi aku adalah satu sifat positive yang akan melahirkan atom positive dan akan membangkitkan satu perasaan yang menyenangkan..aku suka sangat!!..even Rasulullah SAW juga ada memuji dirinya sendiri..ini agar kita semua tahu kadar kedudukan Baginda SAW seperti sabdanya :

”Aku adalah sebaik-baik golongan kanan (yang beruntung mendapat nikmat syurga).”“Aku adalah sebaik-baik golongan yang lebih dahulu memasuki syurga.”“Aku adalah anak Adam yang paling bertaqwa dan mulia di sisi Allah, tidaklah aku bermegah-megah dengannya.”
(Imam Tabrani dan al-Baihaqi di dalam al-Dala’il)

Pada kesempatan yang lain, Baginda juga bersabda:

“Aku adalah manusia yang paling mulia di antara manusia-manusia yang terawal dan terakhir dan tidaklah aku bermegah-megah dengannya.”

tu la..bagi aku kite kene selalu memuji...pertama Allah ( berzikir selalu)..Rasullah (berselawat selalu)..diri sendiri( boleh la puji dalam hati..nanti akan bangkitkan mood positive..setkan password korang dengan kata puji-pujian untuk diri korang ..cam yang pernah aku cuba" idacantik, idacun, idaslim...puji anak dan suami korang agar dia orang hargai korang dan diri mereka...pastu puji juga rkan-rakan, staff, bos n mereka-mereka yang dekat dengan korang...walaupun dengan ucapan terima kasih..itu lebih baik dari tak cakap apa-apakan....

so mari la kite puji memuji...babai...

No comments: