To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Thursday, December 9, 2010

KENE CANTIK-CANTIK

Kaki berlari-lari...tekan lif...ku ramas jemari...(nape ya kasar sangat..oh semalam aku cuti..kejanya membasuh bilik air...patut tangan semacam keras je...dalam fikiran melayang losyen atas meja 'crabtree & everlyn"...wah jap lagi aku buat magic..pasti tangan ke lembut balik)..mata melilau ke butang-butang lif...1 hingga 9...tertera..loceng berbunyi aku keluar tingkat 6...bersama aku ada seorang perempuan jalan di depan..aku di belakang ku amati lenggoknya..baju tak bergosok..tudung di hujung dah tercabut benang..tiada bauan minyak wangi...jalannya tak berbunyi..senyam..tiada senyuman, hanya yang ku rasakan dia..meningmati haruman minyak wangi ku...dalam hati..nak tegur ke tak nak...ahhh kalau tak tegor pun " apa ku kecah" bak kata azwan pun...langkak terus ku hanyun menuju ke tempat ku...
Dulu ...masih segar dalam ingatan, emak akan memastikan kasut, baju, buku dan semuanya dalam kelihatan kemas..sejak dulu aku di didik agar kemas dan bersih..mak kata orang yang tak kemas adalah PEMALAS...itu sahaja perkataan yang sesuai...kalau dulu aku pasti merungut...mak akan suruh aku tukar baju elok , walaupun nak kedai belakang rumah, yang pasti aku akan mandi 5 kali sehari..selagi tak bersih badan ..pasti tidor anak-anak emak tak lena...oleh itu , sekarang aku pastikan semuanya macam yang mak ajar...kalau tak cantik dan bersih jangan keluar rumah...cam ne ya orang yang boleh hidup dalam keadaaan yang serabut tu..tak serabut ke fikiran??...sekarang anak ku abang pun dah pandai..ibu ni tak gosok baju abang kan..nape tak cantik? tanya abang ..aku jawab, ala baju abang tu baju tadika t-shirt smart reader je..tak yah gosok la..dia jawab, nanti abang tak hensem tau...tu la orang kata, kita kena mulakannya di rumah..kalau dah kahwin baru nak belajar berkemas lupakan sahaja la...so kalau yang ada anak-anak tu mula kan dari sekarang..paksa dia orang dari sekarang..kalau nak marah dan bebel..bebelkan sahaja, bila dia dah bersar/remaja baru nak bebel..dia dah jadi buluh betong..dah tak boleh nak dibengkokkan lagi...
kalau kita paksa dia akan patah..bila dah patah dah tak berguna lagi..sebab tu perlu dibentuk dari rebong lagi..pasti dia dengar..fikir-fikirkan la..

No comments: