To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Friday, September 24, 2010

Petua Dari Akkak- Cam ne nak mengelakkan perut buncit

Pejam celik..pejam celik...dah nak habis raye..dan rasenya dah berbulan aku melupakan blog ni..tapi tak pe...lepas-lepas raye ni mesti perut pun buncit sikitkan...semalam akkak dah cuba balik jean levis akak beli sebelum raya hari tu...(puhhh muat lagi ..walaupun akak ambil satu saiz kecil dari biasa..(cewah sebenarnya nak beritahu akak dah kurus dari dedulu...ha..ha)..anyway akkak nak kongsi la petua akkak cam ne akkak buat terutama selepas melahirkan anak-anak akkak yang 4 orang tu:-
1. Petua Kapur ngan limau nipis
- petua ni biasa dengar kan...cuma cam ne nak buat tu je yang taktahu..masa akkak lahir anak pertama..akkak rase petua ni tak praktikal langsung..sebabnya bila akak campurkan kapur ngan limau dan lomor kat perut akak..mak ai dah bau pun ala-ala je..perut akak melepuh panas sangat dan tersangat la gatal kulit perut..sudahnya nak cantik ...tapi kulit perut bersisik...bila dah empat anak dan jumpa macam-macam bidan..akak rase petua ni paling mujarap..cara-caranye adalah..memula campurkan kapur ngan limau nipis..kalau tak de limau, asam jawe pun leh gak..pastu titikkan minyak kayu putih..ini untuk menuetralkan bau yang ala-ala tu dan untuk menyerapan yang lebih efective di kulit perut tu...pastu titikkan juga minyak cap kapak...ini untuk beri kesan minyak angin dan rase cam sejuk je kat perut tu... kacau bahan tadi hingga sebati...cara nak pakai lak...memula sapu minyak angin/baby oil kat perut..ini untuk hilangkan rasa gatal kepanasan kapur di kulit perut...pastu baru lumurkan bahan-bahan yang di bancuh...pastu balut perut dengan kain pelekat yang telah dipotang...ini untuk mengelakkan bengkung kita kotor la..jadi kalau lepas pakai boleh basuh kain ni je..tak yah bengkung nak kene basuh selalu...pastu baru pakai bengkung...
akak nasihatkan pakai selama tempoh berpantang...
2. campuran halia dan cuka
petua ni pun sama cuma tukarkan kapur kepada halia dan limau kepada cuka..yang lain-lain tu sama je..cuma minyak angin je jangan pakai bebanyak sebab halia tu dah panas..senang je blend halia tu ngan cuka dah ikut langkah-langkah lain seperti di atas..
3. letak kaki tinggi dari perut
ha..petua ni lagi senang..cuma semasa baring-baring menonton TV tu...letakkan kaki kat atas...coffee table atau benda-benda yang tinggi...posisi cam kita duduk tapi sambil baring..perut mesti leh kempis...

Okey hope korang cuba dulu petua akkak tau...kita orang perempuan ni mesti kene jaga keteranpilan ...sebab orang yang tak menjaga keteranpilan adalah orang yang malas...malas nak melaram, malas nak mandi, malas nak besenam, malas nak berusaha..semua nye la malas...:)

2 comments:

Cik Jah said...

kak aida.....takat angkat kaki tinggi2 tu kita rajin arrr..nakblend2 segala benda mak nenek tu yg 'malaih' tu hehehehe...

Aku Yang Bahagia.... said...

tak pe la cik jah..usaha lagi...usaha tangga kejayaan...cayok!cayok!