To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Wednesday, September 29, 2010

Tip Rambut Wangi

Salam…tip rambut wangi…ni tajuk entry akkak kali ni…tip ni akkak dapat secara tak sengaja..pada suatu magrib yang sejuk..sebab hujan lebat kat luar…akkak sedang mengajar mengaji..pastu tu akak cakap kat anak akkak..”asha bentang tilam”…dengan muka yang sedikit muncung anak akkak yang numbor dua tu bentang tilam…yang kecil sibuk mengacau akkak mengajar si abang mengaji…akak bagi adik kotak barang selepas mandi untuk dia main-main semasa akkak ajar mengaji si abang…lepas abang, akak mengajar si asha..si abang dan adik bermain atas tilam…lepas si asha mengaji…si kakak dia lak mengaji…lepas tu tahu-tahu..tahu : aaaaaaaaaaadiiiikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk…aaaaaaaaaaaaaaaaabbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbanggggggggggggg…kenape main bedak ngan losyen tuuuuuuuuuu…ya allah..habis kepala abang di lomornye ngan losyen dan bedak” jerit akkak kepada dua anak Bujang akkak tu…muka si abang dah macam tepung kormak atau dah macam zoombee kampong pisang…dua-dua kene cubit dan kene bebel ngan akkak malam tu…tapi bila akkak bangun pagi dan cium kepala anak-anak akkak, bau nya memang wangi yak amat…tak macam selalu bau peluh. So korang kalau nak rambut wangi..tipnya cang gini:-
Memula ambil losyen baby…lomor-lomor sikit kat rambut..(anggap la je losyen tu , toner rambut)..pastu ambil bedak baby..tabur-taburkan atas rambut tadi…(lagi banyak-lagi bagus)…pastu, kirai-kirai kan rambut…(kang cam org tua lak rambut tu warna putih), pastu sikat rambut…pasti rambut tu wangi dan harum. So selamat mencuba tip akak ni..pasti tak menyesal.

Monday, September 27, 2010

BICARA SEORANG KAKI

Salam..aku adalah kaki si Aida…hai Aida kenape? Knapa/ why, why and why???hari ni aku sakit sangat-sangat..kenape hari ni ko pakai kasut adik ko si mak kak..ko kan tahu kasut tu berat…..kalau kawan ku kaki mak kak yang pakai dia memang okey sebab dia gemuk sikit dari aku (cewah..cehwah)..aku bak bunting padi ..kasut tebal dan berat memang aku tak larat..hari ni kawan-kawan aku si betis dan peha gebu ko dah menjerit-jerit sakit…yang ko gi pakai kasut tebal tu buat ape la “senduk”….pinggang ko pun dah mengomel-gomel sakit..ape ko tak reti-reti…kalau nak cantik sekalipun…pastikan selesa dan berbaloi-baloi…jgn sebab ko nak cantik dan Nampak tinggi walaupun ko memang dah perasan yang ko tak berapa tinggi…nak pakai gak kasut tumit tinggi…kepada tuan ku Aida..lain kali ingat la kat aku kat bawah ni..jgn ikut sedap je ….
Kepada kaki ku……di bulan baik ni aku memohon maaf …..memang aku telah gila cam nak tinggi selalu..aku sedar sekarang aku memang tak di lahir kan tinggi…huk..huk (sedih akkak beb!! Kene marah ngan kaki..siap panggil ‘senduk lagi”” huk..hukkkk…)

Sambungan petua dari akkak:- Kempis


Salam….sambungan petua dari akkak…hari tu akak ada beri petua kempis perut..yang ni lak petua akak kalau malas nak balut-balut perut tu..akkak pun cam korang gak..bila lepas pantang memang tahap positive dan iktizam nak balut-balut tiap hari memang gaban nye malas atau atas sebab berikut:-
i. Bila akak nak suruh mak teh buat segala rencah tu..akak dah habis pantang so jgn nak ngengada lagi dah..tak reti-reti nak buat sendir
ii. Bila akak tengah bancuh-bancuh tu baby dah bangun, time tido dia pun tak panjang cam dalam pantang lagi..ahhh “tido la adik jgn asik nak main je””
iii. Bila akak nak balut-balut tu kak nina dan asha suruh ajar mengaji, pastu suruh ajar buat karangan..
iv. Selalu akak balut-balut tu lepas mandi pagi dan lepas mandi petang…sekarang akak dah keje..gilo ke po gi ofic dengan balut-balut bebagai dan bau pun mak ai sodapnyo!!!
v. Bila akak dah balut-balut memalam tu..abang naik-naikkan kening…so korang paham-paham je la..tak yah akak cite “””ahh malu la akak”.
So kalau akak rajin akak buat masa datang bulan je..itu sebab kalau korang nak cepat kurus memang masa dalam pantang tu pulun habis-habisan dan kalau nak balut-balut tu korang balut je 24 jam..
Tapi hari ni akak nak tambah petua yang akak amalkan untuk kekal lansing dan kempis:-
i. Selain letak kaki tinggi cam akak beritahu hari tu…semasa menonton TV memalam tu…korang boleh buat sit-up setiap kali iklan, kalau iklan tu 3 minit korang buat je 3 mint…dlm 3 minit boleh buat 30-50 kali sit-up kalau movie tu 2 jam ada 5-6 kali iklan…so korang nye sit-up dah berapa nyek??? ( akak Math 9, korang kira sendiri la)..tapi yang pasti memang perut leh kempis..confirm!!
ii. Kalau akak bangu pagi…apa yang pertama akak buat sangkut kan kaki kat katil tangan lak tarik kat besi kepala katil..cam meliat tahap paling gaban…ini kalau untuk orang pendek boleh tinggi n boleh gak kempis kan perut..pastu boleh buat sit-up 20 kali…
iii. Kalau gi meeting lak…korang sangat dok tersandar je…duduk ujung kerusi sambil mengempiskan perut…pasti cakap dalam hati kalau aku buat cam ni mesti perut aku kempis…
iv. Last sekali ni senang je nak buat..bayangkan perut kita kempis cam amber chia dan artis-artis kat Tv..walaupun perut tu buncit sikit tapi bila kita selalu bayangkan kita kempis memang kempis..( tapi ni istilah dia “PERASAN KEMPIS” ha..ha)
So harap korang boleh amalkan petua-petua akak ya..mari la bersama-sama mengempiskan perut!!!

Friday, September 24, 2010

Petua Dari Akkak- Cam ne nak mengelakkan perut buncit

Pejam celik..pejam celik...dah nak habis raye..dan rasenya dah berbulan aku melupakan blog ni..tapi tak pe...lepas-lepas raye ni mesti perut pun buncit sikitkan...semalam akkak dah cuba balik jean levis akak beli sebelum raya hari tu...(puhhh muat lagi ..walaupun akak ambil satu saiz kecil dari biasa..(cewah sebenarnya nak beritahu akak dah kurus dari dedulu...ha..ha)..anyway akkak nak kongsi la petua akkak cam ne akkak buat terutama selepas melahirkan anak-anak akkak yang 4 orang tu:-
1. Petua Kapur ngan limau nipis
- petua ni biasa dengar kan...cuma cam ne nak buat tu je yang taktahu..masa akkak lahir anak pertama..akkak rase petua ni tak praktikal langsung..sebabnya bila akak campurkan kapur ngan limau dan lomor kat perut akak..mak ai dah bau pun ala-ala je..perut akak melepuh panas sangat dan tersangat la gatal kulit perut..sudahnya nak cantik ...tapi kulit perut bersisik...bila dah empat anak dan jumpa macam-macam bidan..akak rase petua ni paling mujarap..cara-caranye adalah..memula campurkan kapur ngan limau nipis..kalau tak de limau, asam jawe pun leh gak..pastu titikkan minyak kayu putih..ini untuk menuetralkan bau yang ala-ala tu dan untuk menyerapan yang lebih efective di kulit perut tu...pastu titikkan juga minyak cap kapak...ini untuk beri kesan minyak angin dan rase cam sejuk je kat perut tu... kacau bahan tadi hingga sebati...cara nak pakai lak...memula sapu minyak angin/baby oil kat perut..ini untuk hilangkan rasa gatal kepanasan kapur di kulit perut...pastu baru lumurkan bahan-bahan yang di bancuh...pastu balut perut dengan kain pelekat yang telah dipotang...ini untuk mengelakkan bengkung kita kotor la..jadi kalau lepas pakai boleh basuh kain ni je..tak yah bengkung nak kene basuh selalu...pastu baru pakai bengkung...
akak nasihatkan pakai selama tempoh berpantang...
2. campuran halia dan cuka
petua ni pun sama cuma tukarkan kapur kepada halia dan limau kepada cuka..yang lain-lain tu sama je..cuma minyak angin je jangan pakai bebanyak sebab halia tu dah panas..senang je blend halia tu ngan cuka dah ikut langkah-langkah lain seperti di atas..
3. letak kaki tinggi dari perut
ha..petua ni lagi senang..cuma semasa baring-baring menonton TV tu...letakkan kaki kat atas...coffee table atau benda-benda yang tinggi...posisi cam kita duduk tapi sambil baring..perut mesti leh kempis...

Okey hope korang cuba dulu petua akkak tau...kita orang perempuan ni mesti kene jaga keteranpilan ...sebab orang yang tak menjaga keteranpilan adalah orang yang malas...malas nak melaram, malas nak mandi, malas nak besenam, malas nak berusaha..semua nye la malas...:)