To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Monday, June 14, 2010

MARI BERDOA....

dapat forward email dari Kak E pagi ni..memang kekadang email-email cam ni malas nak bace..tapi bila jauh dalam hati ada rase bersalah..bila bab-bab ugama mesti malas...so aku baca juga...begitu la kebiasaanya...so hari ini aku baca semua email-email tu... memang tersedar sedikit...kalau ESQ tu dia orang panggil recharge...dulu aku pun tak paham konsep sembahyang tu..kenepe mak pakse-pakse aku sembahyang...kalau kite tak sembahyang cam ne nak dekatkan diri kita dengan Allah dengan sembahyang je la kita boleh mencuci hati kita kan???..walaupun aku rase aku masih jahil..tapi sebelehnya aku cuba perbaiki diri untuk tetap digarisan yang betul...insyaallah doa aku akan jadi insan yang lebih baik dari semalam....kat bawah ini email yang di forward kat aku..untuk kita berkongsi bersama..aku dah cuba masa zohor tadi..memang lapang sangat dada rasa kasih sayang allah..kebiasaannya sembahyang cepat je tak dapat rasai kasih sayang itu..(asik ingat kerja je..masa sembahyang pun tak khusuk)...so kenkawan...cuba baca dan amal kan ..insyaallah kasih sayang allah akan bersama anda...

BESARNYA DOA YANG KITA LUPAKAN

Dalam tidak sedar.

Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak,

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kitauntuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selsai, diamlah sejenaklalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu

tetapi hati antara tidak dan mahu pantaslah Allah perlakukan kita begitu.

No comments: