To my dear hubby...my most meticulous critic, my best friend and the father of my children...to my love..Nina, AsHa, IrHas & IrSyaD for making every moment exciting and for giving my life meaning and purpose...This blog is about me, you and you all...luv you always....I proud being a MoM and a Wife...

Monday, February 22, 2010

Susu ibu


Aku memandu laju ari ni, dalam perjalanan terbayang wajah anak-anak di rumah, irhas demam, adik tengah buat ape la agak nye...petang-petang ni mesti dia tengah tunggu aku balik, memang biasa macam ni, bila hari isnin aku mesti nak balik awal, sebabnya breast bengkak, maklum la dah dua hari dia bersama aku menyusu badan, so bila hari isnin ni memang kene balik awal, nak susukan dia...
Assalamualaikummmmmmm, jerit aku dari luar...irsyad belari terhuyung- hayang dengan walker ni mendapatkan aku...aku buka tudung (tudung baru warna kuning baru beli sabtu lepas..he..he), aku dapatkan irsyad , pangku dia dan terus susukan dia...satu sedutan panjang...pastu dia lepas..ahhhhhhhh...memang cam tu la gayanya kalau dia suka dan tak berapa lapar..main-main je mengisap susu..aku, "cepat la adik isap ibu sakit ni", pujuk aku... dia cam tadi lagi , isap, lepas...ahhhhh..., tarik dia dalam dakapan dan terus bagi dia lagi, dalam hati, cepat la, biar lega sikit bengkak susu ibu ni, tetiba irsyad tarik, dan pusing sebelah kanan...ahhhhhhh sakitnya, aku pejam mata, ahhhhh sakit, irsyad senyum menampakkan gigi dia yang baru tumbuh empat batang...air mata aku menitik menahan sakit di gigit irsyad, tapi dia yang tengah bigau-bigau gelak-gelak membuatkan aku simpan rase sakit...aku picit hidung irsyad manja, dalam hati padan muka aku, budak tu kenyang di paksa isap susu badan...

Tapi, peristiwa di gigit anak, bengkak susu, puting tersumbat tidak mematahkan semangat aku menyusukan anak-anak. Memang ada yang rasa susah menyusu anak, tapi bagi aku ia satu pengalaman yang tak akan aku lepaskan. Sebagai seorang ibu, aku memang bertekad aku akan susukan anak-anak aku sehingga dia 2 tahun, anak pertama aku susukan sehingga 11 bulan, sebabnya masatu anak pertama tak tahu cam ne nak perah susu, dan cara penyimpanan susupun masih belum arif, jadinya susu aku kering bila anak aku masuk 11 bulan, rasa bersalah sangat, bila anak kedua, yang ni memang lama menyusu badan, 2 tahun lebih, aku terpaksa berhentikan pun bila dia dah nak dapat adik, irhas berhenti masuk 2 tahun, itu pun sekembali aku dari umrah dia dah tak nak mengisap lagi...irsyad pula aku tekad untuk menyusukan dia sehingga 2 tahun..itu azam aku...
So sesiapa yang nak petua cam ne nak perah susu, simpan susu, petua nak hilang bengkak susu dan sebagainya leh la rujuk kat aku sebab aku rase aku dah expert bab-bab tu...

No comments: